Besluitenlijst Cliëntenraad Participatiewet Fijnder

Bekijk hier de besluitenlijst van de vergadering van 13 maart 2025.
Datum13-03-2025
Tijd19:30 - 21:30
LocatieFijnder
VoorzitterHans Kettelerij

1. Opening

De voorzitter opent de vergadering om 19.30 uur.

Afwezig: Maja.

2. Mededelingen

De voorzitter heeft een toelichting gegeven op de tussentijdse opzegging van één van de leden van de Cliëntenraad.

De ambtelijk secretaris vraagt namens de projectgroep bestaanszekerheid of de leden van de Cliëntenraad de voorzieningenwijzer willen testen.

3. Vaststellen besluitenlijst 16-1-2025

Met betrekking tot het agendapunt ontwikkelingen sociale zekerheidsstelsel wordt aangegeven dat het overzicht klaar is. Dit overzicht willen de leden graag bespreken op punten die betrekking hebben op de Participatiewet. De werkgroep gaat hiervoor een afspraak plannen. In mei zal dit punt wederom op de agenda komen. 

De besluitenlijst is onder dankzegging vastgesteld.

4. Formele adviezen

Er zijn geen formele adviezen voorgelegd aan de Cliëntenraad.

5. Informatie uit de werkgroepen

De werkgroep ontwikkelingen sociale zekerheidsstelsel heeft plaatsgevonden en krijgt een vervolg in april. 

Op uitnodiging van de gemeente Berkelland zijn Ineke en Sander naar de bijeenkomst rondom bestaanszekerheid geweest. Er waren verschillende organisaties en raden aanwezig die met elkaar hebben gesproken over het onderwerp bestaanszekerheid. Er volgt nog een uitnodiging om het beleidsconcept te bespreken. 

Er heeft een overleg plaatsgevonden tussen de voorzitter van de Welzijnsraad Winterswijk, de voorzitter van de Seniorenraad Winterswijk en de voorzitter van de Cliëntenraad. De lokale commissie van de Cliëntenraad en de Welzijnsraden van de bijbehorende gemeenten zullen de samenwerking intensiveren om elkaar goed te kunnen informeren over lopende zaken en/of ontwikkelingen.

De agendacommissie heeft bij elkaar gezeten rondom de wijzigingen van het huishoudelijk reglement. De leden van de cliëntenraad zullen de herziene versie ontvangen en worden daarmee in de gelegenheid gebracht om hierop te reageren. Nadien zal dit geagendeerd worden.

6. Planning bezoek AZC Winterswijk

De datum die optioneel is vastgesteld blijkt niet voor iedereen van de leden haalbaar. Er wordt gepoogd de afspraak te verplaatsen.

7. Planning informeel overleg voltallig bestuur en voorbereiding agendapunten

De ambtelijk secretaris zal contact leggen met de bestuurssecretariaten van de wethouders om een informeel overleg te plannen met het voltallige bestuur. 

De cliëntenraad zal nadenken over de onderwerpen die zij graag ter bespreking aan willen bieden. De voorzitter zal deze onderwerpen verzamelen.

8. Teambuilding

Er is een datum vastgezet waarop de leden van de Cliëntenraad een activiteit gaan doen ten behoeve van teambuilding.

9. Uitgaande en ingekomen post

De binnengekomen en uitgaande stukken zijn besproken.

10. Actielijst

Geen openstaande acties.

11. Rondvraag

Eén van de leden heeft een flyer gekregen met betrekking tot de pilot 'werken als beste medicijn'. De voorzitter vraagt om deze flyer zodat besloten kan worden of de Cliëntenraad hier iets mee kan of moet doen. 

Eén van de leden van de Cliëntenraad heeft een negatieve ervaring met het indienen van een aanvraag meedoen-regeling. Er is een terugkoppeling gegeven aan Fijnder en het is hersteld. De ambtelijk secretaris zal intern navraag doen naar de werking van deze aanvragen en het systeem waarin dit verwerkt wordt. De volgende vergadering zal er een terugkoppeling gegeven worden.

12. Sluiting

De voorzitter sluit de vergadering om 21.00 uur.