Besluitenlijst Cliëntenraad Participatiewet Fijnder

Bekijk hier de besluitenlijst van de vergadering van 9 december 2021.

Datum: 9-12-2021
Tijd: 19.30 - 21.30 uur
Locatie: Zoom
Voorzitter: Alphons Olthof
Aanwezigen: Sylvia Ansink, Maja de Graaf, Ineke ter Haar, Annemarieke Huurneman, Frank Knippenborg, Phaômé Malawau, Mirjam Mouw, Alphons Olthof, Saskia Roesink, Truus Sieders, Lizanne Versteeg, Henk Walhof. 

1. Opening

Besluit:

De voorzitter opent om 19.32 uur de vergadering. Lizanne notuleert. De voorzitter meldt dat dit de laatste vergadering is van het jaar. Helaas niet met de gewenste afsluiting. Ook een welkom in het bijzonder aan Phaômé, omdat ze vanwege omstandigheden een tijdje afwezig was. 

2. Informatie uit de werkgroepen

Er is contact geweest met Feline Gillessen en Babet Veldhuizen in verband met de naam van de cliëntenraadwebsite en het nieuwe mailadres. We hebben twee opties met betrekking tot de naam van de website: 

  • Cliëntenraad achter Fijnder (fijnder.nl/cliëntenraad);
  • Clientenraad voor Fijnder (cliëntenraad.fijnder.nl).

Besloten is om cliëntenraad voor Fijnder te plaatsen, omdat we onafhankelijk van Fijnder willen zijn. Het mailadres wordt: cliëntenraad@fijnder.nl. Dit gaat allemaal per 1-1-2021 in. Briefpapier en het logo kan ook per 1-1-2021 aangepast worden. 

Er is volgende week overleg met de WMO-raad.

2 december is er een bijeenkomst geweest. De cliëntenraad wordt op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen. Er moet nog heel veel gebeuren in fysieke zin en in inhoud (attitude / manier van werken). SDOA moeten nog wel heel veel doen om alles te bewerkstelligen. Hans is van goede wil, maar moet wel trekken om iedereen mee te krijgen. 

Hans wil nieuw leven in de klantbordgroep blazen. Lizanne vult aan dat het idee van Hans was om de toekomstvisiegroep nog een aantal maanden aan te houden en dat die groep kan veranderen naar de klankbordgroep, samen met Hans en Lizanne in plaats van Ben. Opgemerkt wordt dat Hans hier geen beslissing over neemt, maar dat de cliëntenraad beslist welke werkgroepen er opgeheven worden. 

Werken loont tool is een mooi instrument. Hans heeft een toezegging gedaan dat SDOA dat wil gaan gebruiken. Hij wil bij gemeente Oude IJsselstreek kijken hoe dat daar gaat, omdat zij hier al mee werken. Dan moet de financiering nog rond komen. 

Ook is mediation geregeld bij SDOA, onafhankelijk tussen cliënt en klantmanager. Het is een soort vertrouwenspersoon. 

Er waren drie kandidaten. De eerste kandidaat is in dienst van een gemeente en dat mag niet volgens onze regelementen. Met de overige twee kandidaten is een gesprek gevoerd op maandag 6 december en woensdag 8 december. De eerste van de twee kandidaten is uiteindelijke afgevallen, omdat uit het gesprek is gebleken dat zij ook in dienst van de gemeente is. Met de laatste kandidaat hebben we een positief gesprek gehad, maar is vanwege haar handicap 2 uur beschikbaar. Dat is niet genoeg. 

Besloten is om de vacature opnieuw én breder open te stellen. Er wordt een nieuwe vacature tekst gemaakt, welke opnieuw gedeeld zal worden met de inkomensconsulenten en klantmanagers van SDOA. Het zal op Facebook en de gemeentepagina's geplaatst worden. Lizanne zoekt uit of het op de SDOA-app onder kopje berichten kan worden gezet. Alphons gaat achter zijn contactpersonen aan die hem eventueel willen interviewen. We kunnen ook een krant benaderen, zoals de Stentor. Dat kost geld en het is de vraag of we onze doelgroep bereiken. 

3. Kwartaalrapportage 2021 - Q3

De kwartaalrapportage bevat veel informatie en cijfers. Het valt op dat de groep meedoen het grootste aantal mensen heeft. Aantal plaatsingen met LKS ligt boven het landelijk gemiddelde, is hier een verklaring voor?

Bij plaatsen en begeleiden doelen wordt de wachtlijst niet meer benoemd in 2021 voor nieuw beschut werk, is hier een reden voor? Jolanda haf aangegeven dat de wachtlijst steeds groter zal worden. Wordt hier niet meer naar gekeken? Berkelland voldoet aan taakstelling, andere gemeenten niet. Dit moet in de gaten gehouden worden. 

Er wordt besloten om geen formele vragen te stellen aan het DB. Ineke kijkt het document nog rustig na en zal eventuele vragen rechtstreeks met Jolanda opnemen. We wachten het laatste kwartaal af en stellen dan eventueel vragen. 

Alphons geeft aan dat een kwartaalrapportage in het verleden niet in deze kwalitatieve vorm werd opgesteld en gaat een informele brief opstellen met een bedankje en dat we blij zijn met de informatie.

4. Verzoek informeel en formeel advies beleidsregels terug- en invordering TOZO

Het informele advies is al afgegeven. Besloten is om ook het formele advies af te geven. Alphons stelt deze brief op. 

5. Werkgroepen bekijken

  • Werkgroep Cliëntencontactdagen wordt aangehouden. 
  • Commissie Communicatie wordt aangehouden. 
  • Werkgroep Samen aan het stuur wordt opgeheven, omdat het onderzoek is afgerond. 
  • Werkgroep Toekomstvisie is opgeheven, omdat de opdracht voldaan is. Fijnder is ontstaan. De groep gaat verder in de Werkgroep Ontwikkeling en bedrijfsvoering Fijnder, om dat uitvoering van Fijnder te bespreken. Deze werkgroep neemt deel aan de klankbordgroep. 
  • Agendacommissie wordt aangehouden. 
  • Selectiecommissie wordt aangehouden. Besloten is om Maja toe te voegen aan de commissie, omdat het invallen goed is bevallen de afgelopen keer. 
  • Commissie lokaal wordt aangehouden. 
  • Werkgroep Verordening sociaal domein moet aangehouden blijven. Opdracht wordt aangepast door Alphons. 
  • Klankbordgroep zal met Werkgroep Ontwikkeling en Bedrijfsvoering Fijnder samensmelten. Besloten wordt dat Frank, Maja, Sylvia en Saskia hier aan mee gaan doen. Alphons maakt een conceptomschrijving van de opdracht. 
  • Werkgroep Monitoren meedoen-applicatie wordt aangehouden. Binnenkort is de evaluatie voor de kind regeling.
  • Werkgroep TONK/TOZO wordt slapend gehouden. 

6. Vergaderdata 2022

De vergaderdata voor 2022 zijn akkoord.

7. Evaluatie informeel adviestraject

AOO is voor ons het belangrijkste orgaan om vragen aan te stellen. Ze moeten ons tijdig informatie aanleveren op basis waarvan wij een advies kunnen geven. Het gaat tegenwoordig niet tijdig genoeg. Er moet een langer tijdsbestek tussen zitten. We hebben geen termijn afgesproken voor het informele traject. Het is wel waardevol om het informeel advies te hanteren. We hadden ook afgesproken dat we bij belangrijke beleidszaken samen met Jolanda/Monique informeel een bespreking met elkaar kunnen houden. Hier is geen gebruik van gemaakt. 

Besloten is om door te gaan met de informele adviesaanvragen, onder voorbehoud dat we mogen afzien om informeel advies te geven en dat we dit kunnen terugkoppelen aan de DB. Misschien is het toch handig om een termijn af te spreken. Alphons stuurt de notitie naar het DB ter bespreking op a.s. informeel overleg met het DB. 

8. Mededelingen

Truus geeft aan dat het artikel wat Lizanne heeft doorgestuurd erg interessant was. 

Lizanne geeft aan dat de basisregels bijzondere bijstand alarmering Oost Gelre in het AOO is besproken. Er was door ons positief informeel advies uitgebracht, met kanttekening dat dit onder de WMO valt. De vergoeding van de abonnementskosten wordt echter wel vanuit de bijzondere bijstand betaald. Om die reden waren de beleidsregels voorgelegd. Het DB zal nu geen formeel advies meer vragen. Het informele advies zal bij de DB stukken van 16-12 worden gevoegd. 

9. Uitgaande ingekomen post

-

10. Vaststellen verslag van 11-11-2021

  • Pagina 1: Werkgroep in plaats van Sylvia bij toekomstvisiegroep;
  • Pagina 2: Ons logo aangepast in plaats van ons logo;
  • Pagina 2: Geen boekjes, wel pennen onder communicatie.

Verslag is goedgekeurd na wijzigingen met dank aan de notulist. 

Verder wordt nog benadrukt dat Sylvia achter het mailadres en website aan moet gaan, zodat de visitekaartjes besteld kunnen worden. 

Werkgroep Sociaal domein moet nog een brief opstellen met ongevraagd advies aan de hand van de punten uit het artikel 'toestaan bijverdiensten in de bijstand' en het tienpuntenplan van FNV. 

11. Actielijst

-

12. Rondvraag

Saskia: wat vind iedereen van de groepsapp van de cliëntenraad? Sommige zaken horen niet thuis in deze app. Besloten is dat commissie Communicatie communicatieregels op zal stellen over hoe er met de app/social media omgegaan moet worden. De werkgroep gaat een protocol maken, waarop de voorzitter kan handhaven. Alphons wil daarnaast nog het huishoudelijk regelement aan passen met het kopje integriteit. Hij gaat hier een voorstel voor doen. 

Schuldhulpverlening en inburgering moeten wat nog een formele brief over krijgen. Dit houden we in de gaten. 

Phaômé zit nog niet in een werkgroep. Saskia wil wel ruilen. Besloten is dat Phaômé naar werkgroep Meedoen applicatie zal gaan. Saskia sluit aan bij de Werkgroep Ontwikkeling en Bedrijfsvoering Fijnder. 

Sylvia: moeten we doorgaan met Instagram, gezien we weinig volgers hebben? Besloten is dat de werkgroep Communicatie dit gaat onderzoeken. 

13. Sluiting

De voorzitter sluit de vergadering om 21.45 uur.