Besluitenlijst Cliëntenraad Participatiewet Fijnder
Datum: 13-01-2022
Tijd: 19.30 - 21.30 uur
Locatie: Zoom
Voorzitter: Alphons Olthof
Aanwezigen: Sylvia Ansink, Maja de Graaf, Ineke ter Haar, Annemarieke Huurneman, Frank Knippenborg, Phaômé Malawau, Alphons Olthof, Saskia Roesink, Truus Sieders, Lizanne Versteeg en Henk Walhof.
1. Opening
Besluit:
De voorzitter start de vergadering om 19.30 uur met de mededeling dat Mirjam Mouw zich afgemeld heeft. Ook wenst hij iedereen de beste wensen. Lizanne Versteeg notuleert.
Besloten is om het eerste onderwerp informeel advies gemeentelijke regeling te bespreken, omdat Monique Vos vanuit beleid aangesloten is.
2. Gesprek met Monique Vos over de gemeentelijke regeling
Alphons leidt het gesprek in door aan te geven dat we in gesprek gaan met Monique Vos over drie belangrijke veranderingen in de gemeenschappelijke regeling. Het gaat om de overheveling van schuldhulpverlening, Wet Inburgering en minimabeleid naar de gemeenten.
Monique Vos vult aan met de volgende uitleg:
De GR-wijziging komt voort uit de verandering naar Fijnder en de regie die de gemeenten willen pakken. De drie eerder genoemde onderwerpen gaan weg bij Fijnder.
- Schuldhulpverlening, waar CR een belangrijke rol in heeft gespeeld. De gemeenten zien daar een eigen verantwoording in en willen dit ook pakken. Gemeenten doen nu ook al voor vroegsignalering. Dit is het goede moment voor de gemeenten in verband met de verandering naar Fijnder.
- Minimabeleid was altijd in uitvoering en beleid bij Fijnder. Daar is een knip in gemaakt. Beleid gaat naar de gemeenten. Uitvoering blijft bij Fijnder.
- Wet Inburgering. Regie lag bij de inburgeraar zelf. Met de nieuwe wet krijgen de gemeenten meer verplichtingen. De cliëntenraad speelde hier al niet echt een rol in.
Wat betekent dat voor de CR en voor de lokale raden
Voor schuldhulpverlening en Wet Inburgering: algemene inspraakverordening. Dit zou goed passen bij de Welzijnsraden van de gemeenten. Belangenbehartiging met betrekking tot collectieve zorgverzekering en minimabeleid is wel belangrijk.
In Oost-Gelre is de Wmo-raad hier al naar gevormd. Berkelland heeft een evaluatie gedaan. Zij hebben dezelfde wens om het lokaal te beleggen.
De DB heeft als gesprekspartner de Cliëntenraad en het College de Welzijnsraden. Het lijkt Monique Vos handig om hierin de samenwerking op te zoeken. Misschien per onderwerp mensen laten invliegen.
Alphons vraagt zich af hoe deze nieuwe regeling zich verhoudt met de taken van de cliëntenraad. Mag de cliëntenraad hier dan niets meer over zeggen/vinden? De cliëntenraad geeft advies over nieuw beleid/huidig beleid. Mag de cliëntenraad hier dan niets meer over zeggen/vinden? De zeggenschap bij het onderwerp minimabeleid valt in het voortraject weg.
Monique bevestigt dit. Ze geeft aan dat er een werkwijze gevonden moet worden waarbij de cliëntenraad advies kan blijven geven, door middel van een samenwerking met beleidsmedewerkers van de gemeente en eventueel jurist.
Frank vult aan dat moet worden gekeken naar de verordening, de brief van de DB en hoe het precies zit. Henk geeft aan dat er taken bij Fijnder weggehaald zijn. Zaken waar wij als cliëntenraad over adviseren. Die taken worden teruggebracht naar de gemeenten. Advisering wordt dan door Wmo/Welzijnsraden gedaan. Wij kunnen nog wel adviseren over de uitvoering. Dan zouden leden van de cliëntenraad formeel bij die Welzijnsraden moeten aansluiten. Een Wmo-raad is niet vanuit een belanghebbende en zijn dus geen cliënt van Fijnder.
Alphons: Mag dit wel? Monique geeft aan dat er uitgezocht moet worden of dit juridisch wel kan en als het mag, er dan een samenwerking opgezet moet worden. Belangenbehartiging moet op een goede manier vormgegeven worden. Er moesten werkafspraken komen. Monique Vos gaat aan de hand van de artikelen met de jurist in conclaaf.
Maja merkt op dat in de brief staat dat huidige beleidsregels meedoen en collectieve zorgverzekering ingetrokken worden per 31 december 2021. De colleges van de gemeenten zullen de beleidsregels met ingang van 1 januari 2022 vaststellen. Heeft de cliëntenraad hier geen input meer in? Monique Vos bevestigt dit.
Besloten wordt om formeel vragen te stellen. Werkgroep Sociaal Domein zal dit oppakken.
3. Vaststellen (gewijzigde) opdrachten voor commissies en werkgroepen
Het voorstel is naar jullie gestuurd per mail. De uitvoering is in de vorige vergadering besproken. Er zijn een aantal opmerkingen.
- Bij selectiecommissie staat bij werkwijze: drie leden en voorzitter in plaats van twee leden en voorzitter.
- Phaômé: mijn achternaam staat op de laatste pagina niet goed.
Het is een dynamisch document. Commissies zijn voor altijd een werkgroepen zijn tijdelijk. Werkgroep Meedoen krijgt misschien een andere opdracht na aanleiding van het nieuws van de gemeentelijke regeling.
Besluit: opdrachten zijn vastgesteld onder voorbehoud van wijzigingen.
4. Concept Jaarverslag 2021
Alphons geeft aan dat er veel materiaal is aangeleverd, waarvoor dank. Alphons heeft een aantal dingen aangepast welke niet in het verslag thuis horen. Het financiële overzicht is onder voorbehoud. Het kan nog gewijzigd worden in verband met laatste declaraties in december. Alle kosten zitten er in, zoals afschrijving van laptops. Het paste allemaal in het budget.
Besluit: Het jaarverslag 2021 is vastgesteld. Het definitieve verslag gaat naar de DB. De cliëntenraad krijgt een kopie.
5. Bespreken casus werkwijze SDOA/Fijnder in verband met aanschaf duurzame goederen
Allereerst wordt er gevraagd of deze mevrouw een terugkoppeling of ontvangstmail heeft ontvangen. Dat is niet het geval. Lizanne geeft aan dat dit onderwerp eigenlijk op de agenda van december 2021 stond, maar vanwege tijdgebrek door is geschoven naar deze vergadering. Besloten is dat Alphons zo snel mogelijk een reactie formuleert.
Als cliëntenraad mogen we geen individuele gevallen behandelen. Wel valt het op dat het vaker voorkomt dat aanvragen lang kunnen blijven liggen door afwezigheid, ziekte of een vrije dag van een inkomensconsulent. Het gaat dan langs elkaar heen en dan duurt het erg lang voordat er een besluit komt. De communicatie laat te wensen over. We hebben al vaker aangekaart dat hier meer aandacht aan moet komen. Hoe past dit nou in het uitgangspunt: toekenning op basis van vertrouwen? Er wordt verschillend gehandeld. De ene inkomensconsulent is snel en ander wacht te lang. Ook is het niet altijd duidelijk hoe iets aangevraagd moet worden.
Besloten is om donderdag 20 januari met Hans Bussing over dit onderwerp te praten. Aan de hand van het gesprek met Hans Bussing moeten we bekijken of het ook aangekaart moet worden bij het informeel overleg op 24 januari.
6. Voorbereiden Activiteitenplan 2022
Alphons heeft hier een mail over gestuurd. Werkgroepen kunnen aanleveren wat ze in dit jaar willen doen en waar ze hun aandacht op willen vestigen. Opgemerkt wordt dat het wel veel werk is. Alphons geeft aan dat het kort en bondig opgeschreven moet worden en dat dit niet veel tijd hoeft te kosten.
Besloten is dat elke werkgroep/commissie een stuk aanlevert. Termijn is twee weken, maximaal een half A4'tje tekst.
7. Voorbereiden informeel overleg met DB op 24 januari 2022
Er zijn twee onderwerpen gekozen om te bespreken tijdens het informeel overleg met de wethouders:
- Evaluatie informeel/formeel adviestraject met de stroomdiagram die al eerder in onze vergadering is besproken.
- Wijzigingen in de GR, met name het minimabeleid. Vragen als waarom, hoe denken de gemeenten erover en zien zij nog uitdagingen.
Alphons gaat een agenda opstellen en rondsturen.
Lizanne zoekt uit met betrekking tot de brief duurzame gebruiksgoederen of daar een datum in staat wanneer ze tergkomen op de uitkomsten van het interne onderzoek.
8. Uitkeringen en bijverdiensten
Schenking en bijverdiensten is een belangrijk onderwerp. Een aantal gemeenten gaan 'burgerlijk ongehoorzaam' om met de Participatie Wet om de menselijkheid te waarborgen. Een voorbeeld is Gemeente Utrecht die afziet van de vier weken wachttermijn bij jongeren. Het is een actueel onderwerp.
Besloten wordt m dit niet aan te kaarten in het informeel overleg. Wel wordt dit meegenomen in het ongevraagd advies van de werkgroep Sociaal Domein.
9. Mededelingen
Er zijn geen mededelingen.
10. Uitgaande en ingekomen post
De cliëntenraad vraagt zich af naar aanleiding van de brief met reactie van het DB over het onderwerp energie of er voldoende gekeken wordt naar bijzondere omstandigheden. De compensatie van de overheid voor de energiekosten is geen maatwerk. Cliënten kunnen bijzondere bijstand aanvragen voor het energie/gasverbruik. Er moet dan wel een bewijsstuk, zoals een medische verklaring van een arts, aangeleverd worden.
Er is besloten om aandacht te vragen voor dit onderwerp via Facebook. Er komt een melding op de website dat cliënten goed moeten kijken naar hun energiecontract, wanneer ze een energieaanbod krijgen met hetzelfde bedrag of lager. Ze kunnen daarmee een hoge eindafrekening voorkomen. In de melding kan dan verwezen worden naar de energiepilot van de gemeente.
11. Informatie uit de werkgroepen
Communicatie commissie:
Website moet nog vaak aangepast worden. Afspraken worden niet altijd nagekomen. Ook wordt er nog steeds gesproken over klanten en klantmanagers. Dit houden we in de gaten. Ook staan onze gevraagde/ongevraagde adviezen van vorig jaar nie top de website. Dit is nog steeds actuele informatie.
Ook gaf Feline Gillessen aan dat er nieuwe foto's van de leden geplaatst zouden worden op de website. Sylvia geeft aan dat dit op de planning staat, maar dat was bij niemand bekend. Sylvia gaat informeren of de huidige foto's op de website anders ingericht kunnen worden, zoals namen achter/onder de huidige foto's.
Commissie lokaal:
We hebben met Oost Gelre afgesproken om twee keer bij elkaar te komen in 2022. Twee personen zijn aangesteld om in de gaten te houden wat de gezamenlijke onderwerpen zijn en daarop te acteren.
Commissie toekomstvisie dienstverlening Fijnder/WBO:
Verslagen over dit onderwerp kunnen worden doorgestuurd. Alphons geeft aan dat dit tussentijds niet nodig is, maar tijdens de vergadering onder onderwerp informatie uit werkgroep vertelt kan worden.
Werkgroep Sociaal Domein:
We hebben gekeken naar de brief met wijzigingen in de Gemeenschappelijke Regeling. We hebben erg snel een concept advies gemaakt.
Werkgroep Meedoen-applicatie:
We hebben overleg gehad met Monique Vos, Jolanda Kuipers-Berfelo en Marjon Schwarte-Herder over de evaluatie van de meedoenapp kindregeling. Het uitgewerkte verslag staat in iBabs.
De uitslag van de evaluaties moet nog bekend worden. In maart 2022 komt de uitwerking van evaluatie. Eind deze week komt uitslag van Focus (onderzoeksbureau).
Voorlichtingsfolder over alle regelingen binnen FIjnder dateert 2015. Dit was erg waardevol en zou eigenlijk een nieuwe editie moeten krijgen. Lizanne vult aan dat Fijnder hiermee bezig is. Frank vult aan dat dit ook uitvoerig met Hans Bussing besproken is dat het ook duidelijk op de website moet komen te staan.
12. Vaststellen verslag van 9-12-2021
Pagina 2: is bij de selectiecommissie meneer en mevrouw door elkaar gehaald.
Pagina 5: er zou een ongevraagd advies geformuleerd worden. Werkgroep Sociaal Domein heeft hier nog niets mee gedaan. Het gesprek met DB wordt eerst afgewacht, omdat daar punten uit voort kunnen komen die in het advies meegenomen kunnen worden.
Het verslag is goedgekeurd.
13. Actielijst
-
14. Rondvraag
Maja: Ik wil Alphons bedanken voor de kaart die is gestuurd. Mooie warme tekst.
Truus: Ik wil Fijnder bedanken voor het kerstpakket. Het was een mooi pakket! Beter dan vorig jaar.
Selectiecommissie: fijn dat er iemand vanuit ouderenbond heeft gemeld. Alphons heeft contact met haar gehad en ze gaat haar CV opsturen. Henk weet niet of hij erbij kan zijn bij het informeel overleg van 24 januari 2022.
15. Sluiting
21:41 uur is de vergadering door de voorzitter afgesloten.